Vad är ett Varumärke värt? Det finns inget enkelt svar på den frågan, därför mina funderingar.
Låt säga att ett företag Originalet, tar fram en bra produkt och över tid erövrat en stor marknad. Produkten han ingen knytning till företagets namn. Ägaren känner sig nöjd och belåten med produkten, då den säljer så bra. Men registrerar inte Varumärket.
Det är ju inte så många som uppfinner hjulet igen utan kopiering av produkter och tjänster är mycket vanligare. Företaget Kopian startas och har givetvis noterat både produktens framgångar och att Originalet inte varumärkesskyddat sin produkt. Kopians ägare ser möjligheten att ta fram en snarlik produkt, till billigare kostnad och är så föreslagen att registrera Varumärket, som finns i produktens namn, i bolaget, i domänen etc. Givetvis används det namn som Originalet tagit fram för sin produkt, som de framgångsrikt sålt under många år. Skillnaden är att nu äger Kopian Varumärket.
Betänk även att Kopian erbjudit Originalet att köpa Varumärket innan lanseringen av Kopians produkt men avvisat möjligheten. De ville inte betala något för ”egen” produkt.
Blir Varumärket värt någonting nu?
Hur vanligt är detta? Vanligare än man kan tro.
Se om ditt företags värden innan någon annan har ”snott” dem av dig.
Vi agerar helt oberoende med företagets långsiktiga utveckling som riktmärke. Som alltid agerar vi strikt konfidentiellt!
//Sten-Ove Eriksson
Oberoende Besiktnings- och Värderingsperson
Auktoriserad Företagsmäklare
070-541 04 05
#expertföretagsanalys #expertföretagsvärdering